RAZ A NAVŽDY ( ? )
Raz
a
Navždy [?]
Ľubica Jediná
Kurátor: Michaela Šuranská
Trvanie výstavy 2.2. - 25.3. 2022
Počiatočným bodom v tvorbe Ľubici Jedinej je
maľovať to, čo obdivuje. Zážitok z krajiny môže
týmto spôsobom prežívať dlhodobo - až kým
nedokončí maľbu. Autorka patrí ku ,,prechodnej"
generácií ľudí zaznamenávajúcej ustupovanie
,,prežívania in situ" a smerovanie k prežívaniu
sveta v internetovom prostredí.
Fyzická skúsenosť je čím ďalej tým viac cenená.
V súčasnosti poznačenej epidémiou Covid-19 je
rozdiel medzi ,,live" a ,,online" evidentný. Live
zážitok z prírody bol, najmä počas prvej vlny,
veľmi vyhľadávaný. Napriek celospoločenskému
objaviteľskému nadšeniu, podobné úniky
do divočiny poznáme z minulosti. Medzi
najznámejšie patria napríklad romantický únik pred
priemyselnou revolúciou, slovenský turizmus
a český tramping či neoficiálna výtvarná scéna,
ktorá počas socializmu našla v prírode slobodný
priestor.
Podobný je aj autorkin vzťah k horám.
Vo vystavenom cykle sú evidentné dve polohy -
jedna viac objektívna a druhá senzitívnoimaginatívna. Ľubicine horské maľby veľkorysých
rozmerov využívajú vzdušnosť ,,rozmaľovaných"
plôch a priestorovosť priznaných podkladových
vrstiev. Vyznačujú sa ľahkosťou, koncentráciou
a racionálnou obrazovou výstavbou.
Názov výstavy indikuje dočasnosť. Autorka apeluje na ľudskú zodpovednosť spočívajúcu v politických aj individuálnych rozhodnutiach. Jej stratégiou nie je šokovať apokalyptickými výjavmi ale ukázať krásu, ktorú je nutné chrániť. Tento druh varovania zmiešaný s určitou snovou nostalgiou nachádzame na maľbách ohrozených tvorov vsadených do neurčitého fluidného prostredia. Pripomínajú ojedinelý prízrak. Je pravda, že spoločnosť tieto tvory mýtizuje, obdivuje, démonizuje a, bohužiaľ, až v poslednom rade chráni.
Tradične ospevovaná slovenská príroda sa akosi vytráca, čo vidí už asi každý, kto má oči. Tvorba Ľubici Jedinej patrí k súčasnej krajinomaľbe. Je diskutabilné, či maľba dokáže naplniť aktivistický potenciál, ktorý výstava deklaruje. Skutočnosťou však je, že človek musí byť aspoň minimálne vnímavý a citlivý na to, aby konal ekologicky. A práve umenie dokáže zušľachťovať a ,,scitlivovať" človeka voči svetu. V tom spočíva aktivizmus malieb Ľubici Jedinej.
Ľubica Jediná (*1991) študovala maľbu na Akadémií umení v B. Bystrici v ateliéri prof. Ľudovíta Hološku a doc. Mgr. art. Rastislava Podobu, ArtD. (2012- 2018). Vystavovala na kolektívnych výstavách na Slovensku aj v zahraničí (PL - Toruň, Ilawa, CZ - Plzeň, Kuks). Jej maľba Dolina vymierania bola súčasťou Trienále portrétu v Liptovskej Galérií P. M. Bohúňa (2021, Liptovský Mikuláš).
Michaela Šuranská
Program Rozkvet Gallery z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.